miércoles, 14 de marzo de 2007

CENTELLES, UN PERIODISTA DE GUERRA

El Palau de la Virreina acull, des del quatre de novembre de 2006 fins el divuit de març de 2007, l’exposició “Centelles, les vides d’un fotògraf 1909-1985”. Un recull d’unes, aproximadament, 600 fotografies i unes 200 més en forma d’audiovisual que el fotògraf va realitzar, principalment, durant la Guerra Civil Espanyola (1931-1939).
Agustí Centelles, nascut el 1909 a València, s'inicia en el terreny de la fotografia quan tot just tenia quinze anys. Es comprar la Leica l’any 1934 per 900 pessetes, que va haver de pagar a terminis. És d’aquesta manera con va resultar ser el tercer fotògraf en utilitzar aquesta càmara i comença, així, la seva carrera com a freelance.

“La Leica ha estat protagonista de tota la meva obra.”
Centelles

Durant l’època de guerra, Agustí Centelles va estar permanentment actiu, algunes de les seves obres de caire propagandístic s’utilitzen com a portada de varis diaris com ara La Vanguardia, El dia Gráficos, La Noche o diaris fracessos com L’Illustration. Va viure la guerra exercint la seva feina, el fotoperiodisme, i va haver de marxar exiliat a França l’any 1939, derrotat, però carregat amb els milers de negatius que va generar la seva Leica. A partir de 1978 la seva obra comença a sortir, tímidament, a la llum i ens descobreix una guerra oblidada per alguns i desconeguda per uns altres, fins que, el 1984, li és concedit el Premi Nacional d'Arts Plàstiques del Ministeri de Cultura. Va morir el desembre de 1985 a Barcelona. En la seva trajectòria fotogràfica trobem obres com la fotografia de Gabriel Pernau Sans estés a terra i al costat la seva dona plorant per la seva mort, Festa del Diumenge del Ram l’any 1933 i, , fotografies que servien de publicitat per productes com Chupa-Chups i Ponche Caballero o per indústries dedicades als fàrmacs.
Les fotografies de Centelles són una feina plena de riscos personals, posant en perill la seva vida i com deia ell “intentant caçar la notícia i pretenent que cada fotografia tingués vida pròpia”. Una obra plena de sensibilitat extrema al donar-nos a conèixer els grans problemes que existien a la rereguarda, amb la fam, l'assistència hospitalària als ferits i els bombardeigs. “ M’ha captivat molt la fotografia de la familia miliciana, feta a Barcelona el 25 de juliol del 1936. Sembla mentida com la gent podia viure aquell infern” comenta un visitant de l’exposició.

No hay comentarios: